torsdag 24 januari 2008

SID Viciou... nää?

Lönen kommer imorgon, fan va gut det ska bli. Och snart står Februari och knackar på dörren, så det kan gå. Denna månaden ska jag nog ta det lugnt, det känns lite som att det behövs för att ladda upp batterierna samt lägga alla pengarna på sommarens festivalbiljetter.

Oh! Jag spenderade hela arbetsdagen till att leta VST-instrument till Cubase och min synth. Jag hittade ett gäng olika pluggar, bland annat endel SID-VST:ar (SID är ett chip som genereade musiken i gammla TV-spel så som Commodore 64).. Så underbart! När jag lyckas bemästra dessa pluggar samt programmet MadTracker så ska det göras TV-spelsmusik, fuck yeah!

Kolla gärna in dessa:
Toad (Nintendo-trummor)
Dr. SID (Härliga C64-trummor)
Quantum 64 (Konstigt, men intressant)
SE64 (Sjukligt kul med en bra MIDI-controller)


Dagens..
MySpace: Östblocket
IsTheShit.net: Breakdance (Humor! No offence)
Forum: Kärlek och Respekt (Join us today!)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Chipmusik är bara coolt om det görs med riktiga chip. Dvs för att din C64-musik ska bli tr00 så måste den göras på en C64 ^^

. sa...

Men palla köpa ett gammalt C64. Jag har ju en MicroKorg och det är hur smidigt som helst att använda den som midi-controller.

Så nä.. Men så länge jag kan få min dator att låta som ett C64 så är jag nöjd. =)

Anonym sa...

Du är ju inte tr00 för fem öre!

. sa...

Klart jag inte är, det är ju meningen. Jag spelar ju inte riktig renodlad C64-musik, i så fall hade jag säkerligen lagt ner min själ i det. Målet är för övrigt att göra TV-spelsmusik med inslag av piano, gitarr och säkerligen lite theremin. Gärna i tretakt ^^

Men testa pluggarna, de är sjukt roliga att leka med även om det inte är riktig hårdvara.. jag lovar!

Anonym sa...

Jag vägrar, jag gör musik på gameboy, det är tr00 ^^

. sa...

Gör du så, men ingen modulering i dator när du spelar in sen då ^^

Man vet ju inte, en vacker dag kanske jag köper ett gammalt C64, men det lär inte bli detta årtiondet.

Anonym sa...

Nä, det behövs inte!

Du är sämst!

. sa...

Upp till bevis som sagt. Det skall vara som om du kört det rakt en på en bandare ^^

Inte. MIDI är det ultimata verktyget för en hemmastudio. Billigt och man behöver inte tonvis med dyr utrustning.

Anonym sa...

Haha, jag spelar ju in på datorn, för annars blir ljudet brusigt och grejer, och det är ju ovärt!

Men det är ju utrustningen och nörderiet som kommer med den som är halva grejen. Men men, så länge du inte titulerar dig chipmusiker så! ^^